EKPAIDEYTIKH METARYTHMISH

Στη σύγχρονη εποχή, παρατηρείται ένα διεθνές ενδιαφέρον για την εκπαιδευτική αλλαγή και μεταρρύθμιση, στα πλαίσια μιας γενικότερης τάσης των διαφόρων κρατών να αυξήσουν την ανταγωνιστική τους θέση και κυριαρχία.

SKLEIDA-SOFIAΤης Σοφίας Σκλείδα*

Αυτό σχετίζεται και με τις τεράστιες αλλαγές που έχουν συντελεστεί σε όλους τους τομείς της ζωής μας, γεγονός που από μόνο του απαιτεί αναπροσαρμογές παντός είδους, τροποποιήσεις, βελτιώσεις, μεθοδικότητα και  οργάνωση και κυρίως βαθύ κριτικό στοχασμό.

Θα έλεγε λοιπόν κανείς, ότι με τον όρο ανθρωπιστικές σπουδές εννοούμε γενικά την κλασική φιλολογία, την αρχαιολογία με τους συναφείς κλάδους της (επιγραφική κλπ), ενώ και άλλες επιστήμες του ανθρώπου όπως την παιδαγωγική – ως επιστήμη μελέτης και διδασκαλίας αξιών.

Αυτές οι επιστήμες διδάσκουν τις αξίες του ανθρωπισμού (ουμανισμού), ζητούν να κάνουν τον άνθρωπο περισσότερο άνθρωπο, να τον βοηθήσουν να γίνει περισσότερο καλός με τον εαυτό του και με τους άλλους, να γνωρίσει σε βάθος τον εαυτό του, να κοινωνικοποιηθεί και να πολιτικοποιηθεί ομαλά, να είναι σε θέση να προάγει το γενικό καλό, να είναι ευαίσθητος δέκτης των κοινωνικών προβλημάτων και να συμμετέχει δημιουργικά και ενεργητικά στη επίλυσή τους, να παραδειγματίζει προσφέροντας θετικά και ηθικά πρότυπα ζωής…

Γι’ αυτό, ιδιαίτερα στις μέρες μας, που διανύουμε αυτήν την τόσο δύσκολη φάση οικονομικής και κατ’ επέκταση κοινωνικοπολιτικής κρίσης, οι ανθρωπιστικές σπουδές παρουσιάζονται ως μια γνωστική και εσωτερική ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου.

Θεμελιώνοντας μια διαρκή, δημιουργική και κριτική σχέση μαζί τους μπορεί ο σημερινός άνθρωπος να αναζητήσει και να βρει λύσεις στα ποικίλα προβλήματά του, να υιοθετήσει μια θετική στάση για τη ζωή, να γίνει περισσότερο άνθρωπος, να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του, να αποκτήσει θάρρος και δύναμη για να συνεχίσει το δύσκολο και γεμάτο εκπλήξεις δρόμο της ζωής του, να μιμηθεί αξίες, πρότυπα και θετικές στάσεις ζωής, που θα τον ολοκληρώσουν και θα ισχυροποιήσουν την προσωπικότητά του, θωρακίζοντάς τον από πολλές παγίδες.

Η διαρκή παρουσία των κλασικών σπουδών στον ελληνικό χώρο αδιάλειπτα από τα πρώτα χρόνια ίδρυσης του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, επιβεβαιώνει και την τεράστια αξία τους ως παιδευτικών αντικειμένων. Γιατί σ’ αυτές μπορούμε να βρούμε τις απαντήσεις σε πολλά προβλήματα που μαστίζουν σήμερα την κοινωνία μας.

Γι’ αυτό θα πρέπει να γίνεται κατάλληλη διδακτική αξιοποίηση της αρχαίας κλασικής γραμματείας από τους καθηγητές, οι οποίοι για να επιφέρουν ουσιαστικό διδακτικό αποτέλεσμα, θα πρέπει να είναι άρτια καταρτισμένοι, τόσο επιστημονικά, όσο και παιδαγωγικά.

Επίσης, με τη διδασκαλία τους θα πρέπει να αποσκοπούν, όχι μόνο στην απόκτηση γνωστικών δεξιοτήτων, αλλά και στην καλλιέργεια μιας δημιουργικής επικοινωνίας με τα κείμενα.

Η σωστή  επεξεργασία των κειμένων από γλωσσική, πραγματολογική, νοηματική και αισθητική άποψη θα επιφέρει και τη διανοητική, συναισθηματική, βουλητική και ηθική καλλιέργεια των μαθητών

Οι ανθρωπιστικές σπουδές σήμερα, επιτελώντας σωστά το έργο τους και όλοι εμείς συνειδητοποιώντας την ανυπολόγιστη αξία τους, θα μπορούσαν:

Να μας διδάξουν, και κυρίως στα παιδιά μας, στάσεις ζωής.

Να μας οδηγήσουν στην απόκτηση εσωτερικού αυτοελέγχου, ελευθερίας, πειθαρχίας και εσωτερικής ηρεμίας.

Να μας βοηθήσουν να ξαναβρούμε τον εαυτό μας και τα θαμμένα «θέλω» μας.

Να γίνουμε περισσότερο συνεργατικοί, αλτρουιστές και γενναιόδωροι.

Να βγούμε από τον εαυτό μας που έχουμε εγκλωβιστεί και με θάρρος και δύναμη να αντιμετωπίσουμε τη ζωή, όσο δύσκολη κι αν είναι.

Να ενισχύσουμε περισσότερο την πίστη μας, τόσο στον εαυτό μας, όσο και στο Θεό.

Να ξαναβρούμε τις ρίζες μας, την παράδοσή μας και τις αξίες που έχουμε απαρνηθεί, χάνοντας τον εαυτό μας.

Να ενισχύσουμε θετικά το «εγώ» μέσα από το «εμείς» και την προώθηση του κοινού καλού.

Να παραδειγματιστούμε και να εκτιμήσουμε περισσότερο ό, τι έχουμε και όχι ό, τι δεν έχουμε.

Να αγαπήσουμε περισσότερο τον εαυτό μας και να μάθουμε να μην είμαστε αυστηροί κριτές, τόσο του εαυτού μας, όσο και των άλλων.

*Σοφία Σκλείδα: Φιλόλογος, κάτοχος Master Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών

Σχόλια Facebook

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here