Σε ακυβερνησία και πλήρη διάλυση θα οδηγηθούν οι δήμοι από την εφαρμογή της απλής αναλογικής, με το Πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι», κατά τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, γεγονός που αναδεικνύεται και από τα στοιχεία της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).

Είναι σχεδόν βέβαιος ο κίνδυνος αποσταθεροποίησης αφού οι δήμοι, στην ουσία, δεν θα μπορούν να διοικηθούν καθώς – για όλους όσοι γνωρίζουμε το «κλίμα» που επικρατεί στα Δημοτικά Συμβούλια – το πιο πιθανόν είναι ότι οι μειοψηφίες θα επιδιώκουν να ελέγχουν τις πλειοψηφίες, για λόγους που δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κάποιος… Μάλιστα, ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, έκανε λόγο για την «δικτατορία της μειοψηφίας».

Του Φάνη Κυριόπουλου

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή:

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι» (ΤΜΗΜΑ Β’ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ – ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ) και στο Άρθρο 27 – Εκλογικό σύστημα – κατανομή εδρών δημοτικού συμβουλίου – Αντικατάσταση άρθρου 32 του ν. 3852/2010- αναφέρεται:

Εκλογικό σύστημα – Κατανομή των εδρών του δημοτικού συμβουλίου

1. Το σύνολο των εδρών του δημοτικού συμβουλίου κατανέμεται στους συνδυασμούς που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανάλογα με τον αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στον α’ γύρο.

2. Η αναλογική κατανομή των εδρών γίνεται ως εξής:

Το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων που έλαβαν, σε όλα τα εκλογικά τμήματα δήμου, αθροιστικά όλοι οι συνδυασμοί που συμμετείχαν στις εκλογές διαιρείται με τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχούν σε κάθε δημοτικό συμβούλιο και το πηλίκο αυξημένο κατά μία μονάδα, παραλειπομένου του κλάσματος, αποτελεί το εκλογικό μέτρο. Ο αριθμός των έγκυρων ψηφοδελτίων κάθε συνδυασμού διαιρείται στη συνέχεια με το εκλογικό μέτρο και καθένας τους καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο και το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης.

Εάν οι έδρες που καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που συμμετέχουν στην κατανομή με την προηγούμενη διαδικασία είναι λιγότερες από τις προς διάθεση, όσες απομένουν κατανέμονται ανά μία μεταξύ όλων των συνδυασμών, είτε έλαβαν έδρα κατά το προηγούμενο εδάφιο είτε όχι, ανάλογα με τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπά τους.

Εάν οι συνδυασμοί αυτοί ή μερικοί από αυτούς έχουν ίσο αριθμό αχρησιμοποίητων υπολοίπων, διεξάγεται κλήρωση.

Εάν μετά την κατανομή των εδρών με βάση τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα παραμένουν αδιάθετες έδρες, κατανέμονται ανά μία, ανάλογα με το συνολικό αριθμό των έγκυρων ψηφοδελτίων του συνδυασμού.

Σε περίπτωση ίσου αριθμού έγκυρων ψηφοδελτίων δύο ή και περισσότερων συνδυασμών, διενεργείται μεταξύ τους κλήρωση από το αρμόδιο δικαστήριο.

3. Σε περίπτωση που έχει ανακηρυχθεί ένας μόνο συνδυασμός υποψηφίων, ο δήμαρχος εκλέγεται από το μοναδικό συνδυασμό. Οι πρώτοι κατά σειρά σε σταυρούς προτίμησης, και μέχρι να συμπληρωθεί ο αριθμός των εδρών του δημοτικού συμβουλίου, εκλέγονται τακτικοί και οι υπόλοιποι αναπληρωματικοί σύμβουλοι.

Σήμερα, με το υπάρχον εκλογικό σύστημα, ο δήμαρχος εκλέγεται από την α’ ή β’ Κυριακή με απλή αναλογική, δηλαδή με ποσοστό 50% + 1 αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους δημοτικούς συμβούλους. Ειδικότερα ο νικητής συνδυασμός των εκλογών καταλαμβάνει τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου και τα υπόλοιπα 2/5 μοιράζονται οι υπόλοιποι συνδυασμοί της αντιπολίτευσης βάσει των ποσοστών τους.

Η ρύθμιση αυτή έγινε προκειμένου ο δήμαρχος να μπορεί να ασκεί διοίκηση μέσα από τις αποφάσεις και την κριτική του Δημοτικού Συμβουλίου, αλλά ταυτόχρονα να μην προβληματίζεται να υλοποιήσει το έργο του εξαρτώμενος από… ισχνές πλειοψηφίες…

Αναλύοντας, λοιπόν, τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών του 2014 με την μέθοδο της προσομοίωσης από την εφαρμογή του νέου εκλογικού νόμου, προκύπτουν τα εξής:

Πρώτον: Σύμφωνα με τα ποσοστά που πέτυχαν οι δήμαρχοι, οι οποίοι τελικά εκλέχθηκαν στους δέκα μεγαλύτερους δήμους της χώρας –Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Πειραιάς, Λάρισα, Βόλος, Περιστέρι, Ρόδος, Γιάννενα– την πρώτη Κυριακή των εκλογών –εκτός του Περιστερίου, που το ποσοστό του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού ήταν 62%– δεν θα είχαν πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο.
Δεύτερον: Το 65% των εκλεγμένων δημάρχων δεν θα μπορούσε να συγκροτήσει πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο και άρα να λάβει αποφάσεις με βάση τις προεκλογικές του δεσμεύσεις για τις οποίες και ψηφίστηκε από τους πολίτες. Εάν μάλιστα αποκλείσουμε τη συνεργασία των δύο συνδυασμών που αναμετρήθηκαν τη δεύτερη Κυριακή, τότε για να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο σχήμα ο δήμαρχος θα πρέπει να «βουτήξει» πολύ βαθιά στα εκλογικά αποτελέσματα για κάθε του απόφαση… και,
Τρίτον: Στο 71% των δήμων ο εκλεγμένος δήμαρχος θα είχε δημοτικούς συμβούλους που θα αντιστοιχούσαν σε λιγότερο από το 50% του δημοτικού συμβουλίου, ενώ το 29% των εκλεγμένων δημάρχων θα διέθετε λιγότερο από το 30% των εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων…

Να επαναλάβουμε, δε, ότι, σύμφωνα με το εκλογικό σύστημα του νομοσχεδίου, ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων που θα εκλεγεί από κάθε συνδυασμό προκύπτει από τα ποσοστά που θα λάβει ο συνδυασμός στην πρώτη Κυριακή των εκλογών, ενώ (εφόσον ο πρώτος συνδυασμός δεν συμπληρώσει ποσοστό μεγαλύτερο του 50%) η εκλογή του δημάρχου προκύπτει από τις εκλογές της δεύτερης Κυριακής…

Οι συνέπειες της εφαρμογής του νομοσχεδίου, δεν σταματούν εδώ, αφού:

-Τα δημοτικά έργα δεν θα μπορούν να υλοποιηθούν λόγω του κατακερματισμού της χρηματοδότησης των τοπικών κοινωνιών.
-Δεν αναφέρεται πουθενά το μέλλον της χρηματοδότησης των κοινωνικών υπηρεσιών του δήμου.
-Αυξάνεται το φορολογικό βάρος των δημοτών.
-Η κατηγοριοποίηση των δήμων που προβλέπεται δεν συνοδεύεται από σαφείς και συγκεκριμένες σαφείς ρυθμίσεις.
-Θα κατασκευάσει δήμους-ομήρους του εκάστοτε υπουργού, και,
-Θα δημιουργήσει δημάρχους με μειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο…

Σε άρθρο της, στην «Απογευματινή», η Τάνια Γεωργιοπούλου αναφέρει:

«Με το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής η κυβέρνηση διατείνεται ότι οι συνεργασίες των παρατάξεων και οι συγκλίσεις των απόψεων στα δημοτικά συμβούλια θα γίνονται φανερά πάνω από το τραπέζι. Ωστόσο, έμπειροι αυτοδιοικητικοί εξηγούν ότι σε πολλές περιπτώσεις ο δήμαρχος δεν θα μπορεί να αποφασίσει για τίποτα, δεδομένου ότι το δημοτικό συμβούλιο δεν λαμβάνει κατά κύριο λόγο πολιτικές αλλά πρακτικές, διοικητικές αποφάσεις…

Δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές δεν κατάφερε να εκλέξει μεγάλο αριθμό δημάρχων που να πρόσκεινται στο κόμμα, προσπαθεί να καταρρίψει το δημαρχοκεντρικό μοντέλο για να αποκτήσει πρόσβαση και επιρροή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.

«Η ισοπέδωση των άλλων παρατάξεων θα δώσει τη δυνατότητα στον ΣΥΡΙΖΑ να αποκτήσει δυναμική στον χώρο, στήνοντας συμμαχίες επί συγκεκριμένων θεμάτων», ανέφερε στέλεχος της αυτοδιοίκησης στην «Κ». Αυτοδιοικητικά στελέχη του κυβερνώντος κόμματος, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμούν ότι μπορεί να υπάρξει μια προσέγγιση με αυτοδιοικητικά στελέχη του πρώην ΠΑΣΟΚ που έχουν μείνει «άστεγα» όσον αφορά την κομματική ένταξη».

Σύμφωνα με αυτοδιοικητικό στέλεχος, με το Πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι» επιχειρείται η αποσύνδεση των εννοιών «Δήμαρχος» και «Παράταξη πλειοψηφίας». Για παράδειγμα (όπως, ενδεικτικά αναφέρεται στο αρ. 71) ένας δήμαρχος μπορεί να εκλεγεί τη 2η Κυριακή αν και η παράταξή του στην 1η Κυριακή ήρθε δεύτερη.

Έτσι, θα έχει μεν τον τίτλο, αλλά στο δημοτικό συμβούλιο η παράταξή του θα είναι μειοψηφία. Ακόμη, όμως, και 1η να είναι, δεν θα διαθέτει σταθερή πλειοψηφία. Με σωρεία διατάξεων που εισάγει το ν/σ, η επίτευξη πλειοψηφίας (δηλαδή η δυνατότητα λήψης αποφάσεων για δράσεις και έργα στην πόλη) δεν θα είναι δεδομένη, αλλά θα πρέπει να εκλιπαρείται διαρκώς», αναφέρει χαρακτηριστικά…

Τα εύλογα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι πολλά και μάλλον θα παραμείνουν… ρητορικά:

Διοικήσεις Βαβέλ

Εάν αυτή η ρύθμιση, τελικά, ισχύσει και υπάρξει μια αγαστή συνεργασία μεταξύ των μελών της νέας διοίκησης όλα θα μπορεί να εξελιχτούν ομαλά, αλλά…

Από την άλλη, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, είναι πιθανόν να ακολουθήσει ένα ατελείωτο αλαλούμ χωρίς αρχή, μέση και τέλος.

Το πιο σοβαρό πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι δήμοι θα είναι ο κίνδυνος να βρεθούν με εκλεγμένες διοικήσεις – Βαβέλ, από διοικούντες που θα προέρχονται από διαφορετικές παρατάξεις και με διαφορετικές «αντιλήψεις» για την διοίκηση του εκάστοτε δήμου…

Είναι γεγονός πως, συνήθως, ο υποψήφιος δήμαρχος στελεχώνει το ψηφοδέλτιο της παράταξής του με ανθρώπους που θεωρεί ικανούς να διοικήσουν σε περίπτωση που κερδίσει την εμπιστοσύνη των δημοτών.

Είναι επίσης γεγονός πως ο εκάστοτε δήμαρχος με τη δημοτική του παράταξη έχουν τον δικό τους σχεδιασμό, την δική τους «πολιτική» στρατηγική και το δικό τους «πρόγραμμα» διοίκησης, στοιχεία για τα οποία κρίνονται στην… κάλπη…

Πως, λοιπόν, θα συνεργαστούν άνθρωποι που πολλές φορές οι απόψεις τους σε διάφορα θέματα είναι εκ διαμέτρου αντίθετες;

Θα υπάρξει πραγματική «αντιπολίτευση» στα δημοτικά συμβούλια; Τι θα κάνει ο υποψήφιος δήμαρχος, μιας παράταξης, που δεν εξελέγη αλλά εξελέγησαν κάποιοι από τους υποψηφίους συμβούλους της παρατάξής του;

Τι θα κάνουν οι δημοτικοί σύμβουλοι που εξελέγησαν με τη «σημαία» μιας παράταξης και θα βρεθούν σε μια διοίκηση με επικεφαλή εκλεγμένο δήμαρχο άλλης παράταξης ο οποίος θα πρέπει να εφαρμόσει το δικό του «πρόγραμμα» για το οποίο προφανώς εξελέγη;

Τι θα γίνει με τους οικονομικά εύρωστους «επαγγελματίες» δημοτικούς συμβούλους, πολλές φορές πολιτικά «λαμόγια» που θα έχουν πάντα, μη γελιόμαστε, το πλεονέκτημα της εκλογής απέναντι στους πιο «αδύνατους» οικονομικά, οι οποίοι θα έχουν πάντα τον «τρόπο» να εκλέγονται σε οποιαδήποτε διοίκηση;

Τι θα γίνει, για παράδειγμα, εάν σε μια διοίκηση, για κάποιους λόγους, εκλεγούν συνολικά από όλες τις παρατάξεις επτά – οκτώ δικηγόροι; Ποιο θα είναι το αντικείμενο «εργασίας» όλων αυτών στην διοίκηση;

Θα έχει υπερεξουσία ο δήμαρχος ή θα «σέρνεται» από τη… «μύτη», από πιθανές ίντριγκες ή την μισαλλοδοξία κάποιων, κάνοντας ενίοτε «υποχωρήσεις» σε σοβαρά θέματα που θα μπορούν να αποβούν εις βάρος του δήμου;

Σε μια τέτοια πιθανή δημοτική ομάδα – «Βαβέλ» πόσο μακριά είναι ο συμβιβασμός, το «κουκούλωμα» και η «συνδιαλλαγή», με ότι αυτό συνεπάγεται, από τη διαφωνία, την ρήξη και την άρνηση ψήφισης θεμάτων με κίνδυνο να μην επιτελείται «έργο» στον εκάστοτε δήμο;

Αυτά και άλλα πολλά θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν αυτοί που «μαγειρεύουν», κατ’ εμέ, αυτό το σύστημα – έκτρωμα των δημοτικών εκλογών πριν βρεθούν αντιμέτωποι με την στυγνή πραγματικότητα. Διότι μπορεί οι βουλευτικές εκλογές να γίνονται όποτε χρειάζεται, οι τοπικοί άρχοντες θα «ξανακριθούν» μετά από τέσσερα χρόνια! (με τον ίδιο εκλογικό νόμο;)…

Και τέσσερα χρόνια πιθανής «απραξίας», είναι πολλά…

Όσο για το ότι αυτό έχει σαν στόχο, σύμφωνα με το Μαξίμου, «να απεγκλωβιστούν οι δημοτικές εκλογές από τον εναγκαλισμό των κομμάτων», είναι τουλάχιστον αστείο…

Αυτοί που κάνουν τέτοιου είδους δηλώσεις, το γνωρίζουν καλύτερα από όλους μας…

«Κλεισθένης ΙΙ» προ των Πυλών

Και «πριν αλέκτωρ λαλήσει τρις», ο Πάνος Σκουρλέτης ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει το φθινόπωρο στον «Κλεισθένη ΙΙ», στον οποίο θα περιλαμβάνονται και αλλαγές που αφορούν το χωροταξικό των δήμων.

Για «περιορισμένες χωροταξικές αλλαγές σε 10 – το πολύ – δήμους σε όλη χώρα», κυρίως νησιωτικούς, όπου κρίνεται η ανάγκη να μην ισχύει ο κανόνας «ένας δήμος ένα νησί», ανακοίνωσε ο υπουργός μιλώντας στη Μυτιλήνη, στο πλαίσιο του 14ου Περιφερειακού Συνεδρίου Βορείου Αιγαίου.

Ένας από τους υποψήφιους για διάσπαση δήμους είναι οπωσδήποτε ο Δήμος Λέσβου, τόνισε ο υπουργός, ενώ ανέφερε και τα νησιά «Κέρκυρα, Κεφαλονιά και ίσως Χίο» ως τους δήμους για τους οποίους θα συζητηθεί η προοπτική της διάσπασής τους, χωρίς ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Έντονη υπήρξε η αντίδραση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και δια στόματος του Προέδρου, Γιώργου Πατούλη προειδοποιεί το Υπουργείο Εσωτερικών να μην «παίζει με τη φωτιά», όπου μεταξύ άλλων ο κ. Πατούλης αναφέρει:

«Όπως δεν είναι σοβαρό να ανοίγει ο κ. Σκουρλέτης το χωροταξικό των Δήμων, μέσω δημόσιων ομιλιών του, προαναγγέλλοντας μάλιστα περιορισμένες έστω παρεμβάσεις, σε νησιωτικούς Δήμους, το προσεχές φθινόπωρο .

Αν πιστεύει ότι υπάρχει τέτοιο ζήτημα, είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει τις απόψεις του στο νομοσχέδιο – έκτρωμα που κατέθεσε. Δεν το έκανε. Του συνιστούμε να μην το κάνει ούτε στο μέλλον.

Αν το επιχειρήσει, θα μας βρει ξανά απέναντι. Δεν μπορεί να αλλάζει ο χρόνος των αυτοδιοικητικών εκλογών και ο χάρτης της Αυτοδιοίκησης, με βάση τις εκλογικές σκοπιμότητες της Κυβέρνησης. Ως εδώ».

Σχόλια Facebook

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.