Δήμος Φυλής: Ημερίδα με ομιλητή τον Δημήτρη Σούρα-bullying και εθισμός στο διαδίκτυο και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια

0
198

Μια ιδιαίτερα χρήσιμη κι επίκαιρη ενημερωτική εκδήλωση για γονείς και μαθητές, με θέματα τον σχολικό εκφοβισμό (bullying) και τον εθισμό στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και το διαδίκτυο, πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη,17 Οκτωβρίου 2018, στην αίθουσα «Μελίνα Μερκούρη» στο Δημαρχείο Άνω Λιοσίων του Δήμου Φυλής, με διοργανωτή την Δευτεροβάθμια Σχολική Επιτροπή του Δήμου Φυλής.

Στην αρχή προβλήθηκε μικρό βίντεο:

Η εκδήλωση εξελίχθηκε μέσα σ’ ένα τέλειο «σκηνικό»: Η αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου γέμισε από γονείς και παιδιά και ένας ομιλητής, (ο διακεκριμένος ψυχίατρος – ψυχοθεραπευτής Δημήτρης Σούρας), «γήινος» απλός και κατανοητός, ανθρώπινος και ευσυγκίνητος με ιδιαίτερη ευαισθησία στα παιδιά, παρορμητικός και «χειμαρρώδης»  κάποιες στιγμές, παραστατικός αλλά και γαλήνιος σε κάποιες άλλες, με χαμόγελο και αρκετή δόση… χιούμορ και αυτοσαρκασμού. Το ότι καθήλωσε το κοινό με την ομιλία του οφείλεται στο γεγονός ότι μίλησε στους γονείς με την «γλώσσα» των γονέων και απευθύνθηκε στα παιδιά με την «γλώσσα» των παιδιών…

Του Φάνη Κυριόπουλου

Το «bullying» είναι ένας ξενόφερτος όρος (αγγλικός), με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Συνώνυμα, κατά κάποιο τρόπο, αυτού του όρου είναι ο  (σχολικός) εκφοβισμός, η (ενδοσχολική) βία, το σχολικό «μπραβιλίκι», το νταϊλίκι, η στοχοκατεύθυνση και η θυματοποίηση…

Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε επαναλαμβανόμενες επιθετικές, βίαιες ή εκφοβιστικές πράξεις και συμπεριφορές ενός ατόμου ή συνόλου ατόμων προς κάποιο πρόσωπο που (ενδεχομένως) για κάποιο λόγο ξεχωρίζει ή διαφέρει από τον θύτη ή τους θύτες…

Κι επειδή στα ελληνικά δεν υπάρχει μία λέξη που να περιγράφει συνοπτικά όλα αυτά, θα κρατήσω τον αγγλικό όρο, «bullying», αφού η ελληνική λέξη «εκφοβισμός» περιγράφει πολύ πιο ανώδυνα πράγματα απ’ όσα περιλαμβάνει ο όρος «bullying», που όπως τόνισε ο κ. Σούρας περιλαμβάνει άρνηση, λεκτική βία, εκφοβισμό με απειλές, σπρωξιές, μπουνιές, κλοτσιές, ξυλοδαρμό, τρόμο και ακόμη χειρότερα πράγματα , στην πιο ακραία του μορφή που έχουν σαν συνέπεια την καταρράκωση της προσωπικότητας, ενώ τα τραύματα θα ακολουθούν το θύμα μια ζωή και δύσκολα επουλώνονται.

Ουσιαστικά, όμως, το «bullying» υπήρχε και ήταν το ίδιο πάντα, εδώ και δεκαετίες. Ο διαφορετικός, ο αδικημένος από τη φύση, ο χαμηλότερης κοινωνικής τάξης, όποιος δεν είχε κάποιον να τον υπερασπιστεί, όποιος είχε κάποιο κουσούρι, ήταν καταδικασμένος να είναι το θύμα. Έτρωγε ξύλο, γινόταν ο περίγελος, τον χλεύαζαν, του ζητούσαν ανταλλάγματα, τον απομόνωναν, έπρεπε να υποστεί αδιαμαρτύρητα κάθε είδους βία, γιατί, αν μιλούσε, τα πράγματα γίνονταν γι’ αυτόν ακόμα πιο δύσκολα.

Μεταξύ των 41 χωρών της Ευρώπης η Ελλάδα είναι στην 4η θέση στο «bullying», αναφέρει ο κ. Σούρας και προσθέτει πως «σήμερα το πρόβλημα έχει ενταθεί λόγω της παγκοσμιοποίησης και της κοινωνικής και οικονομικής κρίσης που υφιστάμεθα και επιπλέον βλέπουμε πως το «bullying» αποκτά μιμητικά στοιχεία από τα διάφορα παιχνίδια στα κινητά τηλέφωνα, στο διαδίκτυο και από την τηλεόραση που προβάλλει την βία σε πολλές μορφές».

Σε αυτά πρέπει να προσθέσουμε και την πίεση της καθημερινότητας που έχει οδηγήσει σε δραματική μείωση του χρόνου που αφιερώνουν οι γονείς στα παιδιά τους, με αποτέλεσμα η προσέγγισή τους να επικεντρώνεται μόνο στις αρνητικές τους συμπεριφορές. Τα παιδιά μαθαίνουν ότι με αυτό τον τρόπο κερδίζουν την προσοχή των σημαντικών προσώπων, αφού συνειδητοποιούν ότι μόνο έτσι βρίσκουν χρόνο ν’ ασχοληθούν μαζί τους.

«Οφείλουμε να είμαστε κοντά στα παιδιά μας και να τους αφιερώνουμε όσο χρόνο χρειάζεται για να μας νοιώθουν δίπλα τους. Ο έξυπνος άνθρωπος ακούει, γι’ αυτό ακούστε τα παιδιά σας που έχουν πολλά να σας πουν. Όλοι οι γονείς κάνουμε τα ίδια λάθη απορροφημένοι από την καθημερινότητα δεν δίνουμε την πρέπουσα σημασία στα παιδιά μας. Επαναλαμβάνω, ακούστε τα παιδιά σας, δώστε τους να καταλάβουν ότι είσαστε δίπλα τους, συνοδοιπόροι και έτοιμοι να τους λύσετε οποιοδήποτε πρόβλημα. Ακούστε τα με προσοχή. Κερδίστε την εμπιστοσύνη τους και θα ακούσετε πολύ περισσότερα απ’ ότι φαντάζεστε», τονίζει χαρακτηριστικά ο διακεκριμένος ψυχοθεραπευτής.

Τα παιδιά συνήθως δεν μιλούν

Σύμφωνα με τον κ. Σούρα, τα παιδιά-θύματα τις περισσότερες φορές αποσιωπούν αυτό που τους συμβαίνει από φόβο ή ντροπή. Υπάρχουν όμως κάποιες αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού που αποτελούν ενδείξεις ότι κάτι συμβαίνει στο σχολείο.

Το παιδί μπορεί να παρουσιάσει καταθλιπτική διάθεση. Μπορεί να είναι ευσυγκίνητο ή ευερέθιστο και θυμωμένο. Μπορεί επίσης να είναι κυκλοθυμικό και συναισθηματικά ασταθής. Παραμελεί την εμφάνιση και την προσωπική του υγιεινή και δείχνει να μην ενδιαφέρεται για όσα συμβαίνουν γύρω του.

Χάνει το ενδιαφέρον του για δραστηριότητες που τον ευχαριστούσαν και μπορεί να απομονωθεί από τους φίλους και από την οικογένεια. Περνά πολύ χρόνο μόνο του και δεν μοιράζεται τις σκέψεις του με άλλους και δυσκολεύεται να κάνει φίλους, ενώ είναι σύνηθες να πέφτουν οι επιδόσεις του στο σχολείο.

Πώς πρέπει να αντιδρούν οι γονείς όταν αντιλαμβάνονται ότι το παιδί πέφτει θύμα «bullying» στο σχολείο;

Αρχικά πρέπει να μιλήσουν με τα παιδιά τους αλλά και με τους φίλους των παιδιών τους. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει οι ίδιοι να μιλήσουν με τον θύτη. Να μιλήσουν με τους δασκάλους του παιδιού τους. Όταν η επικοινωνία σε μια οικογένεια ή και σε ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο είναι «ανοιχτή», όταν υπάρχει χώρος να εκφράζονται όλα τα συναισθήματα και επιτρέπεται στους ανθρώπους-μέλη αυτών να είναι ο «εαυτός» τους, τότε τέτοια συμβάντα γίνονται γρηγορότερα αντιληπτά και έτσι μπορεί να προαχθεί η ψυχική υγεία του ατόμου.

«Με τον όρο ψυχική υγεία εννοούμε τη δυνατότητα του παιδιού να μπορεί να χαίρεται, να ελπίζει, να ερωτεύεται, να κάνει όνειρα για το μέλλον του, να είναι παραγωγικό, να μπορεί να διαχειρίζεται τις αντιξοότητες, να ζει μέσα σε ένα περιβάλλον αρμονίας, επικοινωνίας και έκφρασης», υπογραμμίζει ο ψυχίατρος, και συμπληρώνει:

«Όμως, οι γονείς, σε μεγάλη πλειοψηφία, δεν ξέρουν να αντιμετωπίζουν πάντα το «bullying στο σχολείο» γιατί, πολύ απλά δεν διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις. Όταν αντιληφθούν ότι κάτι δεν πάει καλά, θα πρέπει να συμβουλευτούν έναν ειδικό τον οποίο θα πρέπει και αυτοί να τον ψυχολογήσουν αν είναι καλός ή όχι για να τους δώσει τις… λύσεις που επιβάλλονται».

Κλείνοντας αυτήν την ενότητα, ο κ. Σούρας επεσήμανε πως οι ειδικοί πρέπει να μπουν στα σχολεία. Να ενημερώσουν την εκπαιδευτική κοινότητα, να μπουν στις τάξεις και να ενημερώσουν τα παιδιά, να διοργανωθούν ενημερωτικές εκδηλώσεις με την συμμετοχή μαθητών, δασκάλων και γονέων, να δημιουργηθούν συμμαχίες εκπαιδευτικών και γονέων. Να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στην πρόληψη έχοντας κατά νου πως το συγκεκριμένο πρόβλημα μπορεί να κτυπήσει και την δική μας πόρτα.

«Δεν παρκάρουμε τα παιδιά μας. Στεκόμαστε δίπλα τους, τα ενθαρρύνουμε, τα επιβραβεύουμε και τονώνουμε την αυτοπεποίθησή τους και τους δείχνουμε ότι τα αγαπάμε. Είναι κρίμα να μην υπάρχει κληρονομική προδιάθεση και να αρρωσταίνει ένα παιδί επειδή έχει πέσει θύμα βίας», κατέληξε ο κ. Σούρας.

Εθισμός στο Διαδίκτυο και στα ηλεκτρονικά παιχνίδια: Έγκλημα χωρίς τιμωρία

Κατηγορηματικός και απόλυτος, εμφανίστηκε ο κ. Σούρας σχετικά με τον εθισμό στο διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά  παιχνίδια, λέγοντας πως τα δύο αυτά  έχουν μπει στη ζωή των παιδιών για τα καλά και επεσήμανε ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους γονείς. Μίλησε για ηλεκτρονικό εθισμό που μπορεί να επιφέρει «ψυχική διαταραχή»…

Όπως είπε, δεν είναι εύκολο, τα δύο αυτά πράγματα, να τα αποκλείσουμε τελείως από τη ζωή των παιδιών. Όμως όταν οι νέοι εκτίθενται αρκετά σε αυτά υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι τόσο για τη σωματική όσο και για την ψυχική τους υγεία από τον εθισμό.

Ανέφερε πως το 2018 σημειώθηκαν 8.000 αυτοκτονίες και ότι πρόκειται για ένα «έγκλημα χωρίς τιμωρία». Τόνισε κατηγορηματικά ότι επιβάλλεται, για το καλό του παιδιού να υπάρχουν όρια και κανόνες. Θα πρέπει να είναι σαφές στο παιδί πόση ώρα την ημέρα μπορεί να ασχοληθεί με το αγαπημένο του ηλεκτρονικό π.χ. μία ή μιάμιση ώρα την ημέρα.

Συνέστησε στους γονείς να συζητούν με το παιδί για τις επιπτώσεις και τους κινδύνους που διατρέχει από την πολύωρη απασχόληση με τα ηλεκτρονικά και τους προέτρεψε να συμφωνήσουν για έναν λογικό χρόνο που θα μπορούσε να περνά έτσι τον χρόνο του.

Ο κ. Σούρας, τόνισε πως θα πρέπει να γίνει σαφές ότι μετά από τα όρια ακολουθούν και οι συνέπειες. Το παιδί ή ο έφηβος θα πρέπει να γνωρίζει τι θα συμβεί αν ξεπεράσει τα χρονικά όρια που έχουν τεθεί. Η συνέπεια θα πρέπει να είναι λογική.

Για παράδειγμα «αν παίξεις παραπάνω από ό,τι έχουμε συμφωνήσει, δε θα παίξεις την επόμενη ημέρα». Παράλληλα και ο γονιός θα πρέπει να προσέχει τον πόσο χρόνο αφιερώνει σε ηλεκτρονικά μέσα, ιδιαίτερα την «περίοδο της συνέπειας». Στην περίπτωση που δείχνει συνέπεια καλό είναι ο γονιός να εκφράζει την ευχαρίστησή του.

«Η ζωή μας είναι ένα ουράνιο τόξο με τόσα χρώματα! Ο άνθρωπος για να περνάει καλά, πρέπει να απολαμβάνει όλα αυτά τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Την αγάπη, τον έρωτα, τη φιλία, το διάβασμα και την γνώση, το φαγητό, την άθληση, τις τέχνες και ότι άλλο υπάρχει γύρω του και του προκαλεί όρεξη για ζωή και θετικά συναισθήματα», κατέληξε ο κ. Σούρας.

Μετά το πέρας της εκδήλωσης, ο Πρόεδρος της Δευτεροβάθμιας Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Φυλής, Νίκος Χατζητρακόσιας, απένειμε τιμητική πλακέτα στον επιφανή ψυχίατρο – ψυχοθεραπευτή, Δημήτρη Σούρα που δήλωσε ότι θα είναι πάντα στην διάθεση του Δήμου Φυλής για την διοργάνωση παρόμοιων εκδηλώσεων και έθεσε τον εαυτό του στην διάθεση των δημοτών, αρκεί να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για την υποδοχή τους…

Ο Νίκος Χατζητρακόσιας υποδέχεται τον Δημήτρη Σούρα

Ο κ. Σούρας μιλάει στα παιδιά…
…συνομιλία με μαθήτρια
… και με μικρό μαθητή

… αφιέρωση σε βιβλία που φέρουν την «υπογραφή» του…

 

 

Σχόλια Facebook

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.